Didactic and the challenges of teacher-researcher training in the context of the professional master's degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1616

Keywords:

didactic, teacher training, stricto sensu graduate studies, professional masters

Abstract

The training of research professors, in the context of professional master's courses, is an experience lived by many educators who seek an opportunity for professional development in the stricto sensu graduate program. Learning from research and the opportunity to build knowledge about education, however, are permeated by different challenges related to the material conditions of training, life and work of master's students. This research aims to reflect, based on the Didatics contributions, on the limits and possibilities of training experienced by basic education teachers linked to the Professional Master's Degree in Teaching and Teacher Training, offered by two Higher Education Institutions in Ceará. Methodologically, it is based on a qualitative approach, using document analysis, based on pedagogical records produced by the masters. The results show that professional experience is dialectically understood as a limit and possibility of this training, allowing us to conclude that the critical dialogue between training and the profession is fundamental in this process.

Author Biographies

Elisangela André da Silva Costa, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), especializada em Gestão Escolar pela Universidade Estadual de Santa Catarina (UFSC) e em Educação Biocêntrica pela UECE, graduada em Letras pela UFC e em Pedagogia pela Faculdade Evangélica do Piauí (FAEPI). Professora efetiva da Universidade Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), faz parte dos grupos de pesquisa Movimentos Sociais, Educação Popular e Escola (UFC), grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Formação do Educador (GEPEFE-FEUSP) e Educação, Diversidade e Docência (EDDOCÊNCIA) na UNILAB.

Jeane Pereira Dantas, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade de Brasília (UnB), em Administração Escolar pela Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO), MBA em Educação Empreendedora pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e graduada em Pedagogia pela UECE. Professora da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza.

Bruno Miranda Freitas, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutorando em Educação na Linha Formação, Didática e Trabalho Docente pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestre em Educação na Linha Educação, Currículo e Ensino pelo PPGE da Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Faculdade do Maciço de Baturité (FMB) e em Ensino de Ciências para os Anos Finais do Ensino Fundamental (Ciência É 10!), pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB/CAPES), e graduado em Ciências da Natureza e Matemática com habilitação em Biologia pela UNILAB. Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE), com atuação no Centro de Educação, Ciências e Tecnologia da Região dos Inhamuns (CECITEC).

References

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Parecer CNE/CES n. 654, de 4 de julho de 2019. Reconhecimento dos programas de pós-graduação stricto sensu (Mestrado e Doutorado), recomendados pelo Conselho Técnico - Científico da Educação Superior da Capes, na reunião realizada de 20 a 22 de fevereiro de 2019. Brasília, DF: MEC/CNE, 4 de jul. de 2019.

CANDAU, V. M. A didática e a formação de educadores: da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, V. M. (Org.). A Didática em questão. 33 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

COSTA, E. A. S.; LIMA, M. S. L. Nota de aula: bases teóricas e metodológicas do estágio supervisionado: um olhar sobre a perspectiva crítico-reflexiva mediada pela escrita de cartas pedagógicas. Redenção: Unilab, 2019.

DINIZ-PEREIRA, J. D. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo - Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan./jun., 2014.

FRANCO, M. A. S. Pesquisa Ação-Pedagógica: Práticas de empoderamento e participação. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 2, p. 511-30, abr./jun., 2016.

FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática multidimensional: Por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-53, abr./jun., 2016.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, M. S. L.; COSTA, E. A. S. Condições de vida e trabalho como ponto de partida para a formação do professor pesquisador. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 9, n. 19, p. 492-505, set./dez. 2017.

MARQUEZAN, L. P.; SAVEGNAGO, C. L. O mestrado profissional no contexto da formação continuada e o impacto na atuação dos profissionais da educação. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 6, p. 1-22, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8654993.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

PIMENTA, S. G.. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, Marco; ORLANDO, Cláudio; ZEN, Giovana (Orgs.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019, p. 336.

PINTO, A.V. Sete lições sobre educação de adultos. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

PLATAFORMA SUCUPIRA. Cursos avaliados e reconhecidos [online]. Disponível em https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.xhtml. Acesso em: 1º set 2020.

SCHÖN, D. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.

Published

2022-05-20

How to Cite

Costa, E. A. da S., Dantas, J. P., & Miranda Freitas, B. (2022). Didactic and the challenges of teacher-researcher training in the context of the professional master’s degree. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 61–77. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1616

Issue

Section

Dossiê: Que didática para a escola de hoje?