Didactic and the challenges of teacher-researcher training in the context of the professional master's degree
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1616Keywords:
didactic, teacher training, stricto sensu graduate studies, professional mastersAbstract
The training of research professors, in the context of professional master's courses, is an experience lived by many educators who seek an opportunity for professional development in the stricto sensu graduate program. Learning from research and the opportunity to build knowledge about education, however, are permeated by different challenges related to the material conditions of training, life and work of master's students. This research aims to reflect, based on the Didatics contributions, on the limits and possibilities of training experienced by basic education teachers linked to the Professional Master's Degree in Teaching and Teacher Training, offered by two Higher Education Institutions in Ceará. Methodologically, it is based on a qualitative approach, using document analysis, based on pedagogical records produced by the masters. The results show that professional experience is dialectically understood as a limit and possibility of this training, allowing us to conclude that the critical dialogue between training and the profession is fundamental in this process.
References
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Parecer CNE/CES n. 654, de 4 de julho de 2019. Reconhecimento dos programas de pós-graduação stricto sensu (Mestrado e Doutorado), recomendados pelo Conselho Técnico - Científico da Educação Superior da Capes, na reunião realizada de 20 a 22 de fevereiro de 2019. Brasília, DF: MEC/CNE, 4 de jul. de 2019.
CANDAU, V. M. A didática e a formação de educadores: da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, V. M. (Org.). A Didática em questão. 33 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
COSTA, E. A. S.; LIMA, M. S. L. Nota de aula: bases teóricas e metodológicas do estágio supervisionado: um olhar sobre a perspectiva crítico-reflexiva mediada pela escrita de cartas pedagógicas. Redenção: Unilab, 2019.
DINIZ-PEREIRA, J. D. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo - Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan./jun., 2014.
FRANCO, M. A. S. Pesquisa Ação-Pedagógica: Práticas de empoderamento e participação. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 2, p. 511-30, abr./jun., 2016.
FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática multidimensional: Por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-53, abr./jun., 2016.
FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.
LIMA, M. S. L.; COSTA, E. A. S. Condições de vida e trabalho como ponto de partida para a formação do professor pesquisador. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 9, n. 19, p. 492-505, set./dez. 2017.
MARQUEZAN, L. P.; SAVEGNAGO, C. L. O mestrado profissional no contexto da formação continuada e o impacto na atuação dos profissionais da educação. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 6, p. 1-22, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8654993.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
PIMENTA, S. G.. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, Marco; ORLANDO, Cláudio; ZEN, Giovana (Orgs.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019, p. 336.
PINTO, A.V. Sete lições sobre educação de adultos. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Cursos avaliados e reconhecidos [online]. Disponível em https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.xhtml. Acesso em: 1º set 2020.
SCHÖN, D. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.