Research on conceptions of theory and practice from the perspective of beginning teachers: a State of the Question
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1561Keywords:
theory and practice, beginning teachers, state of issueAbstract
The work, resulting from a theoretical examination, presents an overview of Brazilian academic productions – theses, dissertations, and journal articles – that address concepts of theory and practice from the perspective of beginning pedagogue teachers. A State of the Question bibliographic survey was carried out from May to November 2019 to examine the attention demanded to the theme conceptions of theory and practice from the perspective of beginning teachers, having as descriptors “theory and practice”, “teachers’ conceptions”, “beginning teachers”, and “Pedagogy”. Sixteen productions were located, two theses, eleven dissertations, and three journal articles, considering the period from 2013 to 2019. The analysis, with a qualitative approach, showed that the interest in discussions on the theory and practice binomial from the conceptions of teachers beginners is emerging and scarce in academic production. Finally, the findings of this research reinforce the need for in-depth investigations on the subject in the national context.
References
AMORIM, Aline Diniz de. O processo de constituição da identidade docente do professor iniciante: egressos do curso de Pedagogia da UNESP/Bauru. 2016. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2016.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, jul. 2018. DOI: doi.org/10.1590/S1413-24782018230095
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas e programas de professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-29, jan./abr. 2012. DOI: doi.org/10.1590/S0100-15742012000100008
BELL, Judith. Projeto de Pesquisa: guia para pesquisadores iniciantes em Educação, Saúde e Ciências Sociais. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRANDT, Andressa Graziele; HOBOLD, Márcia de Souza. A prática como componente curricular na disciplina pesquisa e processos educativos do curso de Pedagogia: um diferencial na relação entre pesquisa, teoria e prática. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 11, p. 142-60, maio/ago. 2019. DOI: doi.org/10.25053/redufor.v4i11.319
CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa. A formação continuada no município de Sobral (CE). 2014. 202f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
CANDAU, Vera Maria; LELIS, Isabel Alice. A Relação teoria-prática na Formação do educador. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Rumo a uma Nova Didática. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 56-72.
CORRÊA, Priscila Monteiro; PORTELLA, Vanessa Cristina Máximo. As pesquisas sobre professores iniciantes no Brasil: uma revisão. Olhar de Professor, Paraná, v. 15, n. 2, p. 223-36, 2012. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.15i2.0002
CUNHA, Maria Isabel da.; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 189-97, set./dez. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/6999. Acesso em: 1º ago. 2020.
DUARTE, Alisson José Oliveira. Processo de constituição da identidade profissional de professores da educação escolar de uma unidade prisional de Minas Gerais. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2017.
ENDERLE, Mariana Gaspar. Pedagogos em (trans) formação: do estágio supervisionado à fase inicial da carreira docente. 2014. 136f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2014.
FERREIRA, Lucia Gracia. Desenvolvimento profissional e carreira docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum, Maringá, v. 39, n. 1, p. 79-89, jan./mar. 2017. DOI: doi.org/10.4025/actascieduc.v39i1.29143.
GONÇALVES, Gláucia Signorelli de Queiroz. Inserção profissional de egressos do PIBID: desafios e aprendizagens no início da docência. 2016. 243f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
GRAFF, Anselmo Ernesto. As metas educativas 2021 e o fortalecimento da profissão docente: mapeamento de teses e dissertações. 2018. 408 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade La Salle, Canoas, 2018.
GUIMARÃES, Sione Pires de Morais. Construção de práticas de ensino de leitura: com a palavra o professor. 2013. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2013.
HENRIQUE, José; FERREIRA, Janaina da Silva; JANUÁRIO, Carlos; SOUZA NETO, Samuel de. Autopercepção de competências profissionais de professores de educação física iniciantes e experientes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 40, n. 4, p. 388-96, out./dez. 2018. DOI: doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.020.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de professores. Portugal: Porto Editora, 1992. p. 31-61.
LÜDKE, Menga; RODRIGUES, Priscila Andrade Magalhães; PORTELLA, Vanessa Cristina Máximo. O mestrado como via de formação de professores da Educação básica para a pesquisa. RBPG – Revista Brasileira da Pós-Graduação, Brasília, v. 9, n. 16, p. 59-83, abr. 2012. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/277/264. Acesso em: 25 maio 2019.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
NICOLETTI, Celia Christina de Almeida Padreca. Ensino Superior: uma análise sobre as publicações na Revista Brasileira de Educação. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2012.
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. O estado da questão: aportes teórico-metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NUNES, João Carvalho; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria (Org.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhos no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2010.
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. Os trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Fundação Carlos Chagas, v. 15, n. 30, p. 5-16, jul./dez. 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae153020042148
OLIVEIRA, Maria Cristina de. A Educação Infantil pública de Campinas e a formação continuada de professores: de qual formação falamos? 2011. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2012.
REIS, Luna Aparecida Gonçalves dos. PIBID: Construindo caminhos para a prática docente em Educação Física. 2019. 108f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2019.
ROCHA, Cristiane Cabral. “Quando o contar de si desvela uma história sobre nós”: narrativas (auto) biográficas de professores iniciantes egressos do curso de Pedagogia da UEMS/Campo Grande. 2016. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação, Mato Grosso do Sul, 2016.
ROCHA, Tanise Gomes. Professores novatos de ciências: superando obstáculos. 2015. 95f. Dissertação (Mestrado em Ensino de ciências e matemática) - Programa de Pós-Graduação no Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.
SILVA, Ketiuce Ferreira. Desenvolvimento profissional docente na EAD: um olhar sobre a experiência de professores e tutores a distância. 2014. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2014.
STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
VILELA, André Afonso. Diálogos Hermenêuticos e Narrativas Autopoiéticas sobre o Desenvolvimento Profissional Docente no/do início da docência. 2015. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.