Narratives of literacy teachers about teacher training and practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1543

Keywords:

Teacher training, Educational practice, Programa Alfabetização na Idade Certa

Abstract

The nuances experienced in the initial and continuing teachers’ training reverberate in pedagogical practice and professional identity.​​​​​​​ This study aims to understand the initial teacher training and the one developed through the Programa Alfabetização na Idade Certa, based on the meanings obtained from literacy teachers who work in the 2nd year of elementary school. Based on the assumptions of Historical-Cultural Psychology, an investigation of a qualitative nature is supported by the (auto)biographical method and has as its object of study as narratives of two teachers collected through narrative interviews. The results showed that family relationships influenced the professional choice; that the initial formative trajectory was lightened and precarious, not qualifying for teaching exercise at school; and that training in that Program led teachers to believe that standardized and prescriptive guidelines were a rule of conduct, meaning them as positive even though they took little account of the socio-historical context. It concluded that there is a need to invest in continuous critical training, reframing the pragmatic formative processes so that they favor autonomy and reflection, with teachers at the center of discussions, from their diverse realities.

Author Biographies

Genira Fonseca de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UFC)

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Gestão da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE). Integrante do Grupo de Estudos Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PPGE/UECE). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). Desenvolve estudos na área de Educação e Formação de Professores. Formadora do Programa Alfabetização na Idade Certa (PAIC).

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO). Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora de produtividade CNPq.

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará (UFC)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduação em Psicologia pela UFC. Professora assistente da UECE e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE. Pesquisadora do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE). Áreas de interesse: Formação de Professores, Identidade Docente, Educação Inclusiva.

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-46, 2006.

ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRANDENBURG, C.; PEREIRA, A. S. M.; FIALHO, L. M. F. Práticas reflexivas do professor reflexivo: experiências metodológicas entre duas docentes do ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 1-16, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. Relatório Nacional Saeb 2003. Brasília, DF: Inep, 2004.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 21 dez. 1996.

CARTAXO, S. R. M.; SCOS, J. Prática pedagógica de professoras alfabetizadoras iniciantes: processos de produção e contribuições para a formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 2, 2021.

CARVALHO, M. V. C.; LIMA, I. C. S. A Entrevista narrativa como possibilidade na produção de dados na pesquisa em educação. In: MARQUES, E. S. A.; ARAÚJO, F. A. M.; CARVALHO, M. V. C. (Org.). Produzindo dados sobre subjetividades na educação: aspectos teórico-metodológicos da pesquisa. Teresina: UFPI, 2015. p. 9-72.

CEARÁ. Spaece 2017: Boletim do Professor – Língua Portuguesa – Ensino Fundamental. Juiz de Fora: UFJF, 2017.

CEARÁ. Secretaria da Educação. Fundo das Nações Unidas para a Infância [UNICEF]. Regime de colaboração para a garantia do direito à aprendizagem: o Programa Alfabetização na Idade Certa (Paic) no Ceará. Fortaleza: SEDUC, 2012.

CEARÁ. Lei n. 14.026, de 17 de dezembro de 2007. Cria o Programa Alfabetização na Idade Certa – Paic, de cooperação técnica e incentivo para melhoria dos indicadores de aprendizagem nos municípios cearenses e dá outras providências. Diário Oficial do Estado: Fortaleza, 19 dez. 2007.

FARIAS, I. M. S. Inovação, mudanças e cultura docente. Brasília: Liber Livro, 2006.

FERNANDES, F. R.; SOUSA, F. G. A.; FIALHO, L. M. F. Colaboração entre direção escolar e professores com foco na aprendizagem discente. Regae, Santa Maria, v. 10, n. 19, p. 1-15, 2021.

FERNANDES, F. R.; SOUSA, F. G. A. Gestão escolar da teoria à prática. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 2, 2021.

FIALHO, L. M. F.; CARVALHO, S. O. C.; SANTOS, M. C. Práxis educativa das professoras alfabetizadoras de Cascavel-Ceará. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 13, n. 2, p. 152-81, 2020.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A.; FREIRE, V. C. C. Formação continuada de professores: o que se publica no Norte e Nordeste? Revista Exitus, Santarém, v. 10, p. 1-24, 2020.

FLORENCIO, L. R. S.; FIALHO, L. M. F.; ALMEIDA, N. R. O. Política de formação de professores: a ingerência dos organismos internacionais no Brasil a partir da década de 1990. Holos, Natal, v. 5, p. 303-12, 2017.

FOX, M. Guilherme Augusto Araújo Fernandes. São Paulo: Brinque, 1995.

FRANCO, M. A. S. Formação continuada de/para/com docentes: para quê? Para quem? In: IMBERNÓN, F.; SHIGUNOV NETO, A.; FORTUNATO, I. (Org.). Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Hipótese, 2019. p. 96-109.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, D. A.; SANTOS, E. M. S.; LIMA, L. V. S.; MIRANDA, L. N.; VASCONCELOS, E. L.; NAGLIATE, P. C. Saberes docentes sobre processo ensino-aprendizagem e sua importância para a formação profissional em saúde. Interface, Botucatu, v. 20, n. 57, p. 437-48, 2016.

GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Editora Porto, 1999.

GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Editora Plano, 2002.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MIZUKAMI, M. G. N.; REALI, A. M. M. R. (Org.). Teorização de práticas pedagógicas: escola, universidade, pesquisa. São Carlos: UFSCar, 2009.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 117-28, 2006.

NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação de professores. 2. ed. Natal: UFRN, 2014.

NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. In: SOUZA, D. T. R.; SARTI, F. M. (Org.). Mercado de formação docente: constituição, funcionamento e dispositivos. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014. p. 11-20.

NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, M. I. Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.

PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T. Aprendizagem do adulto professor. São Paulo: Loyola, 2015.

SILVA, S. P. Articulação entre história oral e pesquisa (auto)biográfica para a compreensão das trajetórias de grupos de pesquisa. In: OLINDA, E. M. B. (Org.). Artes do fazer: trajetórias de vida e formação. Fortaleza: UFC, 2010. p. 110-224.

SOARES, L. V.; COLARES, M. L. I. S. Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, 2020.

SOUZA, E. C. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. Maranhão: EDUFBA; Scielo Book [online], 2007.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

ZABALZA, M. A. Planificação e desenvolvimento curricular na escola. Lisboa: ASA, 1998.

Published

2022-12-22

How to Cite

Oliveira, G. F. de, Fialho, L. M. F., & Falcão, G. M. B. (2022). Narratives of literacy teachers about teacher training and practice. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 303–324. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1543