BNCC and large-scale evaluations: utterances in media discourses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1540

Keywords:

BNCC, Quality of education, large-scale evaluations

Abstract

The study assumes as empirical opinion articles published during 2017, in two major newspapers, O Estado de S. Paulo and O Globo, addressing BNCC themes and large-scale evaluations. From a post-structural approach, specifically the Discourse Theory of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, the articles are assumed as discursive practices traversed by multiple power relations in society and that contribute to the process of hegemonization of meanings of quality in education. The selected articles are taken as discourses and analyzed with the aim of interpreting the production and circulation of educational quality meanings linked to assessment meanings that favor the hegemonization of a discourse in which the BNCC is meant as capable of generating improvement in quality of education. The choice of empiricism is justified insofar as the means of communication are configured in a privileged space for the production and articulation of political discourses that are in dispute in society, due to its popularization as a source of information.

Author Biographies

Talita Vidal Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Bolsista de Produtividade 2 do CNPq – Jovem Cientista do Nosso Estado – Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Procientista e professora associada na UERJ, lotada no Departamento de Formação de Professores da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC-UERJ), e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (PROPEd-UERJ). Líder do Grupo de Pesquisa Currículo, Conhecimento & Cultura (CNPQ). Integra os Grupos de Pesquisa Currículo, Formação e Educação em Direitos Humanos e Políticas de Currículo e Cultura. Participa da Rede Latino-Americana de Teoria do Discurso e do Grupo de Trabalho de Currículo (GT 12) da ANPED. Sócia da Associação Brasileira de Currículo (ABdC).

Anna Clara Rodrigues Sondahl Bibiani, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd-UERJ). Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação da UERJ.

References

BALL, Stephen. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1.105-26, dez. 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/. Acesso em: 12 jun. 2020.

BIESTA, Gertz. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BROOKE, Nigel. Responsabilização educacional no Brasil. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Madrid, v. 1, p. 93-109, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n128/v36n128a06.pdf. Acesso em: 22 fev. 2018.

CASTRO, Maria H. Guimarães. A Base não é currículo. O Globo, Rio de Janeiro, 12 abr. 2017. Disponível em: https://acervo.oglobo.globo.com/. Acesso em: 8 jul. 2020.

O ESTADO de São Paulo. A nova Base Curricular. Estadão, São Paulo, 11 abr. 2017. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/. Acesso em: 8 jul. 2020.

FERES JÚNIOR, João; SASSARA, Luna de Oliveira. Corrupção, escândalos e a cobertura midiática da política. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 205-25, jul. 2016. DOI: https://doi.org/10.25091/s0101-3300201600020011

LACLAU, Ernesto. Emancipación y diferencia. Buenos Aires: Ariel, 1996.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and socialist strategy: towards a radical democratic politics. 2. ed. London: Verso, 2001.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Pós-marxismo sem pedido de desculpas. In: LOPES, Alice Casimiro Lopes; MENDONÇA, Daniel de (Org.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 35-72.

LOPES, Alice Casimiro. A qualidade da escola pública: uma questão de currículo? In: OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda de; VIANA, Fabiana da Silva; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; FONSECA Nelma Marçal Lacerda; LAGES, Rita Cristina Lima (Org.). A qualidade da escola pública no Brasil. Belo Horizonte: Mazza, 2012. p. 13-29.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedades e Culturas, Porto, v. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: http://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.

LOPES, Alice Casimiro; MATHEUS, Daniele dos Santos. Sentidos de qualidade na política de currículo (2003-2012). Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 337-57, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/41018. Acesso em: 15 fev. 2021.

LOPES, Alice Casimiro; SISCAR, Marcos. Pensando políticas com Jacques Derrida. In: LOPES, Alice Casimiro; SISCAR, Marcos (Org.). Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, 2018. p. 7-12.

MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 716-37, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300004

MACEDO, Elizabeth. Formação de professores e Diretrizes Curriculares Nacionais: para onde caminha a educação? Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 1-16, 2000. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23845. Acesso em: 15 nov. 2020.

ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Avaliação da Educação Básica no Brasil. In: MACEDO, Elizabeth; DUARTE, Stela Mithá (Org.). Avaliação no Ensino Básico: reflexões e experiências do Brasil e de Moçambique. Maputo: Educar UP, 2017.

ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; PEREIRA, Talita Vidal. Homogeneização curricular e o Sistema de Avaliação Nacional Brasileiro. O caso do Estado do Rio de Janeiro. Educação, Sociedades & Culturas, Porto, p. 157-73, 2016. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC47Isabel.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

PEREIRA, Talita Vidal; OLIVEIRA, Renata Leite de. A avaliação em ciências no PISA. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho (Org.). Políticas de avaliação, currículo e qualidade – diálogos sobre o PISA. Curitiba: CRV, 2018. p. 181-94.

RAVITCH, Diane. O problema com a responsabilização. In: RAVITCH, Diane. Vida e morte no grande sistema escolar americano – como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a Educação. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 171-90.

REPULHO, Cleusa; REZENDE, Dorinha Seabra; SETÚBAL, Maria Alice. Base Nacional Comum: avanço para a educação. O Globo, Rio de Janeiro, 6 abr. 2017. Disponível em: https://acervo.oglobo.globo.com/ Acesso em: 8 jul. 2020.

SANTOS, Geniana dos; BORGES, Verônica; LOPES, Alice Casimiro. Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade. Linhas Críticas, Brasília, v. 25, p. 239-56, 2019. DOI: 10.26512/lc.v25i0.26200.

PEREIRA, Talita Vidal. Analisando alternativas para o ensino de Ciências Naturais: uma abordagem pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Quartet; Faperj, 2012.

PEREIRA, Talita Vidal. Gramática e Lógica: jogo de linguagem que favorece sentidos de conhecimento como coisa. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 17, n. 3, p. 600-16, set./dez. 2017.

Published

2022-08-10

How to Cite

Pereira, T. V., & Bibiani, A. C. R. S. (2022). BNCC and large-scale evaluations: utterances in media discourses. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 197–214. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1540