Democratic management and teacher formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1498

Keywords:

education, democratic management, teacher's formation

Abstract

When thinking about democratic management and teacher’s formation in Brazil, with emphasis on the path traced to citizenship, on the patrimonial state, on the public university, and on the role of those who train teachers in the face of participation mechanisms, this text aims to problematize the formation of teachers as a founding axis of the promotion of the values ​​that foster the performance turned to a democratic management in the school and the understanding of its importance. In order to fulfill this objective, an exploratory study with a qualitative approach is carried out. We start from the assumption that, in Higher Education, the critical discussion about the role of the State and popular participation stimulate teacher education committed to an education (and management) proposal driven by an effectively democratic process. This adjective used by the Brazilian State has a complex and slow path of root firmament in not so fertile soil, which makes it necessary to discuss such idiosyncrasies, fearing strong winds in the opposite direction, which will shake the little of shadow that has formed so far.

Author Biography

Ana Lara Casagrande, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Pós-doutora, doutora e mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Graduada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e em Pedagogia pela Faculdade de Educação, Ciências e Artes Dom Bosco (FAECA).  Atualmente é professora Adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000. (Coleção Debates, v. 64).

BOURDONCLE, Raymond. L’université et les professions: un itinéraire de recherche sociologique. Paris: L’Harmattan, 1994.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação? 33. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília-DF, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília-DF, 1988.

BRASIL. Constituição Política do Império do Brasil. Rio de Janeiro, 1824.

BRASIL. Assembleia Geral Constituinte e Legislativa. Decisão n. 57. Rio de Janeiro: 1822.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 14. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

CONTRERAS, José. A retórica do profissionalismo e suas ambiguidades. In: CONTRERAS, José. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002. p. 53-85.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de. O discurso curricular da proposta para BNC da formação de professores da educação básica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 155-68, jan./maio 2019.

FREITAG, Bárbara. Escola, Estado e sociedade. 6. ed. São Paulo: Moraes, 1986. (Coleção Universitária).

GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-79, out./dez. 2010.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HOLSTON, James. Cidadania insurgente: disjunções da democracia e da modernidade no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

MENDONÇA, Erasto Fortes. Estado patrimonial e gestão democrática do Ensino Público no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 75, p. 84-108, ago. 2001.

MILL, John Stuart. Considerações sobre o governo representativo. São Paulo: Instituição Brasileira de Difusão Cultural, 1964. (Clássicos da democracia).

MOSSÉ, Claude. Atenas: a história de uma democracia. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1979.

NOBRE, Marcos. Ponto-final: a guerra de Bolsonaro contra a democracia. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2020.

PAINE, Thomas. Dissertação sobre os primeiros princípios do governo. In: MILL, John Stuart. Considerações sobre o governo representativo. São Paulo: Instituição Brasileira de Difusão Cultural, 1964. p. 141-58. (Clássicos da democracia).

REIS, Maria Firmina. Ah! Não posso. In: REIS, Maria Firmina. Cantos à Beira-Mar. São Luís: Typografia do Paiz, 1871.

SARTI, Flavia Medeiros. Pelos caminhos da universitarização: reflexões a partir da masterização dos IUFM franceses. Educação em Revista, Belo Horizonte v. 29, n. 4, p. 215-44, dez. 2013.

WEBER, Max. Economía y Sociedad: esbozo de Sociología comprensiva. Tradução de José Medina Echavarría et al. México: Fondo de Cultura Económica, 1979.

ZABLUDOVSKY, Gina Kuper. La dominación patrimonial en la obra de Max Weber. Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 1989.

Published

2021-10-18

How to Cite

Casagrande, A. L. (2021). Democratic management and teacher formation. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 147–165. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1498

Issue

Section

Artigos