Transition between Pre-School and 1st year: challenges in the portuguese educational context
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1442Keywords:
transition, articulation between ECE and Primary School, pedagogical practiceAbstract
With this research, we seek to understand the challenges on transitions between Early Childhood Education (ECE) and Primary School and how they are shown in teachers’ pedagogical practices as well as within families. We analyzed: planning records and evaluation reports and how these instruments relate to the demands of the new Curriculum Reformulations for ECE 2016 (OCEPE) and Decree Law 55/2018. We developed a qualitative study based on an interpretative phenomenological paradigm. The research allowed us to find out more about practices on the interaction between Primary Schools and ECE institutions from: i) interviews and observation data on effective practices; ii) spontaneous children’s activities; iii) the importance of affectivity; iv) reflection upon children or student work; v) articulation between home and school as a sense of continuity; vi) the teachers/educator’s professional eye about planning; rules and adaptability skills.
References
BRONFENBRENNER, Urie. The ecology of human development: experiments by nature and design. London: Library of Congress Cataloging in Publication, 1979.
COSME, Ariana. Autonomia e flexibilidade curricular – propostas e estratégias de ação. Porto: Porto, 2018.
CRUZ, Maria de Lurdes Moutinho da. Articulação curricular entre a EB1 e o jardim-de infância: práticas docentes. 2008. Dissertação (Mestrado em Análise Social e Administração da Educação) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2008.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999. Disponível em: http://escolanomade.org/wp-content/downloads/foucault_vigiar_punir.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.
JULIÃO, António Luis. Autonomia curricular do professor em Angola: limites, desafios e possibilidades. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, p. 311, jan/abr. 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/22155/pdf. Acesso em: 15 dez. 2019.
QUINTEIRO, Jucirema; CARVALHO, Diana Carvalho. O Ensino Fundamental de nove anos e o direito à infância na escola não são sinônimos! Revista Pedagógica, Chapecó, v. 17, n. 35, p: 119-35, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5611501.pd. Acesso em: 05 dez. 2018.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. Diretrizes Educacionais − pedagógicas para a Educação Infantil. Florianópolis: Prelo Gráfica e Editora ltda, 2010. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/12_05_2010_15.24.41.03c7e67bbe979ef30c2efe7d1db1468a.pdf. Acesso em: 04 dez. 2018.
SAHNOW, Shahnaz. Bridging the Gap between Preschool and Elementary School Leveling the Playing Field for Underserved Children: Leveling the Playing Field for Underserved Children. [s.l.]: [s.n.], 2015. Disponível em: http://www.ero.gov.nz/assets/Uploads/2015-Continuity-of-Learning-pd. Acesso em 03 abr. 2018.
SARMENTO, Manuel. A reinvenção do ofício de criança. Atos da Pesquisa em Educação, v. 6, n. 3, p. 581-602, 2011. Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/2819/1825. Acesso em: 25 ago. 2017.
SERRA, Célia Maria Almeida Matos. Currículo na educação pré-escolar e articulação com o 1º ciclo do Ensino Básico. Porto: Porto Editora, 2004.
SILVA, Isabel Lopes da; MARQUES, Liliana; MATA, Lourdes; ROSA, Manuela. Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Portugal: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/ocepe/index.php/node/56. Acesso em: 21 jul. 2018.
SILVA, Agostinho Márcia da. Vai sentar, parece que tem um bicho forgulha no corpo!: O lugar das crianças no processo inicial de escolarização no ensino fundamental. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2010.
VASCONCELOS, Teresa. Vamos derrotar a municipalização das escolas. In: Transição Jardim de Infância – 1º Ciclo: um campo de possibilidades. Revista Escola Informação Digital, Lisboa, n. 5, p. 5-10, jan. 2015. em: https://www.spgl.pt/Media/Default/Info/ESCOLA DIGITAL 5.pdf. Acesso em: 4 nov. 2018.
WOODHEAD, Martin; MOSS, Peter. Early childhood and Primary Education: transitions in the lives of young children. United Kingdom: The Open University, 2007. (Early Childhood in Focus, v. 2). Disponível em: http://amapedia.amazon.com/view/Early+Childhood+in+Focus+2:+Early+Childhood+and+Primary+Education,+Transitions. Acesso em: 10 dez. 2018.
PORTUGAL. Educação de Infância. Direção Geral de Educação, [ s.l.], [s.d.]. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/educacao-de-infancia. Acesso em: 15 maio 2018.
PORTUGAL. Decreto Lei n. 55/2018, 6 de julho. Diário da República, 1ª série, n. 129, 6 jul. 2018. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/AFC/dl_55_2018_afc.pdf; http://www.Ero.gov.nz/assets/Uploads/2015-Continuity-of-Learning-pdf. Acesso em: 21 jul. 2018.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT [OECD]. Starting Strong. Engaging Young Children: lessons from research about quality in early childhood education and care. Paris: OECD, 2018. Disponível em: www.oecd.org/about/publishing/corrigenda.htm. Acesso em 21 mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.