Transition between Pre-School and 1st year: challenges in the portuguese educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1442

Keywords:

transition, articulation between ECE and Primary School, pedagogical practice

Abstract

With this research, we seek to understand the challenges on transitions between Early Childhood Education (ECE) and Primary School and how they are shown in teachers’ pedagogical practices as well as within families. We analyzed: planning records and evaluation reports and how these instruments relate to the demands of the new Curriculum Reformulations for ECE 2016 (OCEPE) and Decree Law 55/2018. We developed a qualitative study based on an interpretative phenomenological paradigm. The research allowed us to find out more about practices on the interaction between Primary Schools and ECE institutions from: i) interviews and observation data on effective practices; ii) spontaneous children’s activities; iii) the importance of affectivity; iv) reflection upon children or student work; v) articulation between home and school as a sense of continuity; vi) the teachers/educator’s professional eye about planning; rules and adaptability skills.

Author Biographies

Silvani Kempf Bolgenhagen, Universidade do Porto

Doutora em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação – Universidade do Porto. Supervisora Escolar da Rede Municipal da Educação Infantil de Florianópolis, SC.

Ariana Cosme, Universidade do Porto

PhD em Escola de Educação e Humanidades – Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Doutora em Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal. Professora auxiliar na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto.

Ana Cristina Pinheiro, Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

Doutora em Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal. Mestre em Educação (Instituto de Educação e Psicologia – Departamento de Tecnologia Educativa). Graduada em bacharelado de Educação de Infância pela Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti. Professora da Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti.

References

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Published

2021-06-10

How to Cite

Kempf Bolgenhagen, S., Cosme, A., & Pinheiro, A. C. (2021). Transition between Pre-School and 1st year: challenges in the portuguese educational context. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 95–116. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1442

Issue

Section

Artigos