The São Paulo Faz Escola Program and the curricular proposal of São Paulo state in the teachers’ perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1431

Keywords:

curricular proposal, São Paulo Faz Escola Program, São Paulo state

Abstract

This article results from empirical research conducted from 2017-2018, which sought to reveal the teachers’ perception about the curricular proposal implemented from the São Paulo Faz Escola program (PSPFE) during the management of José Serra (2007-2010). Given the primary objective and from a qualitative approach, we conducted a case study in a school from the interior of São Paulo state, where the data was collected using semi-structured interviews conducted with nine teachers. The research results indicate that teachers’ lack of participation in the formulation of the curricular proposal and the differences in the conception of education present in it are responsible for the rejection by teachers and adoption of resistance strategies. We saw that, even in the face of the set of actions that aimed to ensure the consolidation of the reform (EFAP, SARESP, and Bonus), the teachers reflect on pedagogical practice and adopt strategies to build a knowledge contextualized with the reality of their students.

Author Biographies

Daiani Vieira Ortega, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) − Campus de Presidente Prudente, na linha de pesquisa Formação dos Profissionais da Educação, Políticas Educativas e Escola Pública. Bacharel e licenciada em Geografia pela UNESP-FCT − Campus de Presidente Prudente. Professora efetiva da rede estadual de ensino. Atualmente, é professora coordenadora na Escola Estadual Prof. Durvalino Grion, em Adamantina. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Práticas Educativas (GEPPOPE). Área de interesse: Educação, Formação de Professores e Políticas Educacionais.

Silvio Cesar Nunes Militão, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Graduação em Ciências Sociais − Licenciatura Plena pela UNESP e em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Atualmente, é professor assistente doutor do Departamento de Didática da UNESP (FFC − Campus de Marília) e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP (FCT − Campus de Presidente Prudente). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Práticas Educativas (GEPPOPE). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: neoliberalismo, organismos internacionais, descentralização, municipalização do ensino, financiamento da educação (FUNDEF/FUNDEB), educação municipal, adoção de sistemas apostilados de ensino e educação de tempo integral.

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Published

2021-06-10

How to Cite

Ortega, D. V., & Militão, S. C. N. (2021). The São Paulo Faz Escola Program and the curricular proposal of São Paulo state in the teachers’ perception. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 171–193. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1431

Issue

Section

Artigos