Capoeira and art teaching: narratives and experiences for the Education of Ethnic-racial Relations at school
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1935Keywords:
capoeira, curriculum, decolonizationAbstract
This experience report mobilizes capoeira across the art curriculum, dialoguing with the respective artistic languages: music, dance, theater, visual arts and integrated arts. This is an excerpt from ongoing doctoral research, carried out in a public school in the Municipal Education Network, in the interior of São Paulo, with students from elementary school II, the final years of basic education, based on inclusive decolonial studies and research (auto)biographical narrative formation. It provisionally concludes that the curriculum as a relevant formative territory of dispute, still strongly colonial and Eurocentric, can be tensioned based on Afro-Brazilian cultural practices and their epistemes, contributing to the strengthening of Law 10.639/2003. In this study, capoeira combined with teaching experience allows us to problematize racism and other subordinate aspects of coloniality, relevant to a decolonizing and inclusive education, in order to guarantee the constitutional rights of all.
References
ABREU, Martha. Diversidade cultural, reparação e direitos. In: DANTAS, Carolina Vianna; MATTOS, Hebe; ABREU, Martha (Org.). O negro no Brasil: trajetórias e lutas em dez aulas de história. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
ARROYO, Miguel. Currículo, territórios em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BARRETO, Raquel. Uma pensadora brasileira. Revista Cult, São Paulo, n. 247, 2019. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/lelia-gonzalez-perfil/. Acesso em: 11 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 13 jan. 2024
BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 13 jan. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 8 jan. 2024.
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e Eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
FELINTO, Renata (Org.). Culturas africanas e afro-brasileiras em sala de aula-saberes para os professores-fazeres para os alunos. Belo Horizonte: Fino Traço Editora, 2012.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
GONZAGA, Guilherme Goretti. Augustus Earle: Pintor Viajante. Cenas de Gênero e Paisagens Brasileiras. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE: TERRITÓRIOS DA HISTÓRIA DA ARTE, 34., 2014, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: UFA, 2014.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo Afro-latino-americano. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo Produções e Empreendimentos Culturais LTDA, 2020.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2006.
LIMA, Mariana Semião; LIMA, Norma Silvia Trindade de. A menina de Oyá: contribuições decoloniais e inclusivas ao ambiente escolar. POIÉSIS, Tubarão, v.16, p.183-201 - 201, 2022. DOI: https://doi.org/10.59306/poiesis.v16e292022183-201
LIMA, Norma Silvia Trindade de. Capoeira em diáspora: capturas, insurgências e (re)existências por uma educação decolonial e inclusiva. Perspectiva. Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v.39, n. 4, p. 1-17, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67913
LIMA, Norma Silvia Trindade de; LIMA, Mariana Semião. Rasuras e perspectivas macumbísticas para uma educação infantil inclusiva e antirracista. ZERO-A-SEIS, Florianópolis, v. 25, n. 47, p.409-28, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e90781
LIMA, Norma Silvia Trindade de; MENDES, Jackeline; FERNANDES, Renata Sieiro. Capoeira e Educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiência. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 25, n. 2, p. 319-34, 2020. DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v25i2.5499
MARQUES, Isabel. Dançando na escola. São Paulo: Cortez, 2007.
MOTTA, Thaís da Costa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação: uma opção teoricometodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1034-49, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1034-1049
MUNIZ SODRÉ: arte, educação e (re)invenção do povo brasileiro. São Paulo: Instituto Arte na Escola, 2022. 1 vídeo (1hr 13min 20seg). Publicado pelo canal Instituto Arte na Escola. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NavoN0AkjcI. Acesso em: 13 fev. 2024.
NGANDA, João Gabriel do Nascimento. Percepções sobre o Racismo no Brasil. Sumário executivo da pesquisa percepções sobre o racismo no Brasil. [S. l.]: Peregum-Instituto de Referência Negra, 2023. Disponível em: https://percepcaosobreracismo.org.br/. Acesso em: 22 fev. 2024.
SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis: Vozes, 2023.
SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis: Vozes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Alberto, Norma Trindade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.