Capoeira and art teaching: narratives and experiences for the Education of Ethnic-racial Relations at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1935

Keywords:

capoeira, curriculum, decolonization

Abstract

This experience report mobilizes capoeira across the art curriculum, dialoguing with the respective artistic languages: music, dance, theater, visual arts and integrated arts. This is an excerpt from ongoing doctoral research, carried out in a public school in the Municipal Education Network, in the interior of São Paulo, with students from elementary school II, the final years of basic education, based on inclusive decolonial studies and research (auto)biographical narrative formation. It provisionally concludes that the curriculum as a relevant formative territory of dispute, still strongly colonial and Eurocentric, can be tensioned based on Afro-Brazilian cultural practices and their epistemes, contributing to the strengthening of Law 10.639/2003. In this study, capoeira combined with teaching experience allows us to problematize racism and other subordinate aspects of coloniality, relevant to a decolonizing and inclusive education, in order to guarantee the constitutional rights of all.

 

Author Biographies

Luis Alberto, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

PhD student in Education from the Faculty of Education/ UNICAMP Master in Arts from the Prof-Artes Master's Program, from the Institute of Arts (IA), at UNESP/SP, in 2018. Postgraduate (Lato Sensu) in Art in Education: Theory and Practice, from the University of São Paulo (USP), in 2018. Postgraduate, Lato sensu, in People Management and Social Projects from the Federal University of Itajubá/MG (UNIFEI), in 2014. Graduate in Pedagogy, from the Federal University of São Carlos, (UFSCar), in 2014. Graduated in Degree in Visual Arts, from the University of Vale do Paraíba (UNIVAP), in 2009. Capoeirista, Teacher of Art in Basic Education, at the City Hall of São José dos Campos/SP and the State Network of the State of São Paulo/SP .

Norma Trindade, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Educação pela UNICAMP. Psicóloga pela Universidade Santa Úrsula. Psicodramatista-didata pelo Instituto de Psicodrama e Psicoterapia de Grupo de Campinas. Professora da Faculdade de Educação da UNICAMP; Departamento de Ensino e Práticas Culturais (DEPRAC), Linha de pesquisa (8): Linguagem e Arte em Educação, Grupo de Pesquisa Educação, Linguagem e Práticas Socioculturais (PHALA), campo de pesquisa: Educação e (re)existências em práticas culturais afro-diaspóricas e de povos indígenas. Integrante e graduada em capoeira (corda roxa e marrom/professora) pelo Instituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte (IBECA). Principais temáticas de estudos/publicação: educação, inclusão, diferença, capoeira, práticas culturais afro-diaspóricas, pós-colonialismo/decolonialidade.

References

ABREU, Martha. Diversidade cultural, reparação e direitos. In: DANTAS, Carolina Vianna; MATTOS, Hebe; ABREU, Martha (Org.). O negro no Brasil: trajetórias e lutas em dez aulas de história. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

ARROYO, Miguel. Currículo, territórios em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2010.

BARRETO, Raquel. Uma pensadora brasileira. Revista Cult, São Paulo, n. 247, 2019. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/lelia-gonzalez-perfil/. Acesso em: 11 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 13 jan. 2024

BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 13 jan. 2024.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 8 jan. 2024.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e Eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

FELINTO, Renata (Org.). Culturas africanas e afro-brasileiras em sala de aula-saberes para os professores-fazeres para os alunos. Belo Horizonte: Fino Traço Editora, 2012.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

GONZAGA, Guilherme Goretti. Augustus Earle: Pintor Viajante. Cenas de Gênero e Paisagens Brasileiras. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE: TERRITÓRIOS DA HISTÓRIA DA ARTE, 34., 2014, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: UFA, 2014.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo Afro-latino-americano. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo Produções e Empreendimentos Culturais LTDA, 2020.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2006.

LIMA, Mariana Semião; LIMA, Norma Silvia Trindade de. A menina de Oyá: contribuições decoloniais e inclusivas ao ambiente escolar. POIÉSIS, Tubarão, v.16, p.183-201 - 201, 2022. DOI: https://doi.org/10.59306/poiesis.v16e292022183-201

LIMA, Norma Silvia Trindade de. Capoeira em diáspora: capturas, insurgências e (re)existências por uma educação decolonial e inclusiva. Perspectiva. Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v.39, n. 4, p. 1-17, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67913

LIMA, Norma Silvia Trindade de; LIMA, Mariana Semião. Rasuras e perspectivas macumbísticas para uma educação infantil inclusiva e antirracista. ZERO-A-SEIS, Florianópolis, v. 25, n. 47, p.409-28, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e90781

LIMA, Norma Silvia Trindade de; MENDES, Jackeline; FERNANDES, Renata Sieiro. Capoeira e Educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiência. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 25, n. 2, p. 319-34, 2020. DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v25i2.5499

MARQUES, Isabel. Dançando na escola. São Paulo: Cortez, 2007.

MOTTA, Thaís da Costa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação: uma opção teoricometodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1034-49, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1034-1049

MUNIZ SODRÉ: arte, educação e (re)invenção do povo brasileiro. São Paulo: Instituto Arte na Escola, 2022. 1 vídeo (1hr 13min 20seg). Publicado pelo canal Instituto Arte na Escola. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NavoN0AkjcI. Acesso em: 13 fev. 2024.

NGANDA, João Gabriel do Nascimento. Percepções sobre o Racismo no Brasil. Sumário executivo da pesquisa percepções sobre o racismo no Brasil. [S. l.]: Peregum-Instituto de Referência Negra, 2023. Disponível em: https://percepcaosobreracismo.org.br/. Acesso em: 22 fev. 2024.

SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis: Vozes, 2023.

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2025-04-02

How to Cite

Souza, . L. A., & Lima, N. S. T. de. (2025). Capoeira and art teaching: narratives and experiences for the Education of Ethnic-racial Relations at school. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 295–316. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1935