Teaching internship: training enhancer experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1609

Keywords:

teacher training, teaching internship, didactic strategies

Abstract

This article addresses reflective results on didactic strategies aimed at inquiry, reflection, and investigation, enhancing the formative process with a focus on the teaching internship in the Master of Education course. It is anchored in the literature that discusses teacher education and narratives as a didactic-formative and investigative strategy. We seek to problematize experiences lived in the teaching internship through the teaching cases’ use, rescuing the actor subject to later resignify this production of knowledge and rebuild it. The learning narrated by the academics allows us to see the potential for both teacher education and professional practice, intertwined with a specific context of initial and continuing education, considering that there is undoubtedly an enrichment of perspective in the paradigm about teacher education, becoming indispensable experiences in the formation of Master's students in Education. We also show that the strategy used provoked, destabilized, and led to overcoming the educational models that are still resistant.

 

Author Biographies

Filomena Arruda Monteiro, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Pós-doutorado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestrado em Educação Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduação em Pedagogia pela UFMT. Professora Titular da UFMT e editora da Revista de Educação Pública.

Gleciane Oliveira Freitas, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduada em Música. Atualmente cursando habilitação em violino pela UFMT. Atualmente, leciona aulas de violino no Conservatório de Música Dunga Rodriguês e no Studio Voz e Melodia.

Josué Javier Cruz Escoto, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em Administración y Gestión de la Educación pela Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán(2016). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

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Published

2022-05-20

How to Cite

Monteiro, F. A., Freitas, G. O., & Escoto, J. J. C. (2022). Teaching internship: training enhancer experience . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 79–96. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1609

Issue

Section

Dossiê: Que didática para a escola de hoje?