Teaching internship: training enhancer experience
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1609Keywords:
teacher training, teaching internship, didactic strategiesAbstract
This article addresses reflective results on didactic strategies aimed at inquiry, reflection, and investigation, enhancing the formative process with a focus on the teaching internship in the Master of Education course. It is anchored in the literature that discusses teacher education and narratives as a didactic-formative and investigative strategy. We seek to problematize experiences lived in the teaching internship through the teaching cases’ use, rescuing the actor subject to later resignify this production of knowledge and rebuild it. The learning narrated by the academics allows us to see the potential for both teacher education and professional practice, intertwined with a specific context of initial and continuing education, considering that there is undoubtedly an enrichment of perspective in the paradigm about teacher education, becoming indispensable experiences in the formation of Master's students in Education. We also show that the strategy used provoked, destabilized, and led to overcoming the educational models that are still resistant.
References
CLANDININ, J.; CONNELLY, M. Pesquisa Narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CUNHA, M. I. Narrativas de Formação de Professores: uma abordagem emancipatória. In: SOUZA, E. C.; GALLEGO, R. C. (Orgs.). Espaços, Tempos e Gerações: perspectivas (auto) biográficas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
DAY, C. Formar docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid: Narcea, 2005.
FREIRE, P. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, M. H. S (Org.). Introdução à Psicologia Escolar. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997. p. 61-9.
GARCÍA, C. M.; ÁNGELES, P. L.; ARACELI, E. G.; GARCÍA, M. V. S.; SALVADOR, L. C. El estudio de caso en la formación del profesorado y la investigación didáctica. Bajadoz: UNIVERSITAS Talleres Gráficos, 1991.
GARCÍA, C. M. Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: Ediciones Universitarias de Barcelona, 1995.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002, p. 129-50.
GROSSMAN, P. L.; WILSON, S. M.; SHULMAN, L. S. Profesores de sustancia: el conocimiento de la materia para la enseñanza. Revista de currículum y formación del profesorado, Granada, v. 9, n. 2, p. 1-25, 2005.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação (UFSM), Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33-49, 2004.
MONTEIRO, F. M. A. Práticas de investigação narrativa com professores em exercício: contribuições significativas ao desenvolvimento profissional. Teias, Rio de Janeiro, v. 15, n. 37, p. 118-29, 2014.
MONTEIRO, F. M. A. Desenvolvimento profissional da Docência: sentidos e significados compartilhados em pesquisa narrativa. In: CAVALCANTE, M. M. D. et al. (Org.). Didática e a prática de ensino: diálogos sobre a escola, a formação de professores e a sociedade. Fortaleza: EdUECE, v. 4, p. 717-29, 2015.
MOREIRA, J. A.; HORTA, M. J. Educação e ambientes híbridos de aprendizagem. Um processo de inovação sustentada. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.66027.
NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e processos de aprendizagem profissional docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 83, n. 203/04/05, p. 72-84, 18 jun. 2019.
NÓVOA, A. (Org.) Profissão Professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-34.
PÉREZ, C. L. V. (Org.). Experiências e Narrativas em Educação. Niterói: Eduff, 2017.
SUÁREZ, D. H. Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 387-416, abr. 2011
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
VAILLANT, D.; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR, 2012.
WEISZ, T. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ática, 2002.
ZEICHNER, K. Uma Análise Crítica sobre a “Reflexão” como conceito estruturante na Formação Docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n.103 p. 535-54, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.