Acolhimento às diferenças e temporalidades dos sujeitos: implicações curriculares na constituição do tempo escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1488

Keywords:

school time, acceptance of differences, curriculum

Abstract

The text aims to establish relations between the reception of differences and temporalities of the subjects, observing the curricular implications that emerge from it and its effects on the constitution of school time. From a methodological point of view, the research adopted principles of (auto)biographical research and the narrative interview as a research device. In the curricular model, still in force, the expectation is that the subject internalizes forms of time control, in order to convert it into a docile and predictable body, concerning their actions, so that everyone becomes similar, despite their differences. We highlight, as a result of the research, the need for curricular policies to consider others reaction's, who doesn't submit to a ready curricular model, based on the imposition of synchronization, with the justification of socialization, insertion in the market, preparation for life, and the need to accept differences and their temporalities, in order to guarantee the opportunity to think about education, based on the coexistence and interaction of difference.

Author Biographies

Ana Sueli Teixeira de Pinho, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Mestre e doutora em Educação e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO/UNEB).

Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor e mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED/UFBA). Graduado em Pedagogia pela Universidade Católica de Salvador. Pesquisador 1C CNPq. Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Coordenador do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO/UNEB). Pesquisador associado do Laboratoire EXPERICE (Université de Paris 13-Paris 8). Tesoureiro da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica (BIOgraph). Diretor financeiro da ANPEd (2013-2015). Membro do Conselho de Administração da Association Internationale des Histoires de Vie en Formation et de Recherche Biographique en Education (ASIHIVIF-RBE). Editor da RBE/ANPEd, RBPAB e da Revista da FAEEBA.

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Published

2021-06-10

How to Cite

Pinho, A. S. T. de ., & Souza, E. C. de. (2021). Acolhimento às diferenças e temporalidades dos sujeitos: implicações curriculares na constituição do tempo escolar. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 149–170. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1488

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Artigos