Acolhimento às diferenças e temporalidades dos sujeitos: implicações curriculares na constituição do tempo escolar
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1488Keywords:
school time, acceptance of differences, curriculumAbstract
The text aims to establish relations between the reception of differences and temporalities of the subjects, observing the curricular implications that emerge from it and its effects on the constitution of school time. From a methodological point of view, the research adopted principles of (auto)biographical research and the narrative interview as a research device. In the curricular model, still in force, the expectation is that the subject internalizes forms of time control, in order to convert it into a docile and predictable body, concerning their actions, so that everyone becomes similar, despite their differences. We highlight, as a result of the research, the need for curricular policies to consider others reaction's, who doesn't submit to a ready curricular model, based on the imposition of synchronization, with the justification of socialization, insertion in the market, preparation for life, and the need to accept differences and their temporalities, in order to guarantee the opportunity to think about education, based on the coexistence and interaction of difference.
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARROSO, João. Da cultura da homogeneidade à cultura da diversidade: construção da autonomia e gestão do currículo. In: MENDES, Maria Luísa Sobral. (Coord.). Fórum: escola diversidade e currículo. Lisboa: Departamento da Educação Básica – Ministério da Educação, 1999. p. 79-92.
BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Tradução de Zuleide Alves Cardoso Cavalcante e Denise Maria Gurgel Lavallée. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2010.
CANÁRIO, Rui. Escolas: elogio da diversidade. In: CANÀRIO, Rui. 30 olhares para o futuro. São Paulo: Escola da Vida 30 anos, 2010. p. 251-5.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução e revisão científica: Maria da Conceição Passeggi e João Gomes da Silva Neto. São Paulo: Paulus, 2008.
DIEGUES, Antônio Carlos. A pesca construindo sociedades: leituras em antropologia marítima e pesqueira. São Paulo: NUPAUB, 2004.
FARACO, Carlos Alberto. Um posfácil impertinente. In: BAKHTIN, Mikhail. Por uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João editores, 2010. p. 147-58.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho Guareschi. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 90-113.
LEVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Tradução de José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 2011a.
LEVINAS, Emmanuel. Le temps et l’autre. Paris: Presses Universitaires de France, 2011b.
MILOVIC, Miroslav. Comunidade da diferença. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.
MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso; COLLARES, Cecília Azevedo Lima. A história não contada dos distúrbios de aprendizagem. In: SMOLKA, Ana Luiza B.; BRYAN, Newton A. P. (Org.). O sucesso escolar: um desafio pedagógico. Campinas: Papirus, 1992. (Caderno CEDES, 28). p. 31-47.
PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementino. Fios que Tecem o Tempo Escolar: do ritmo padrão à simultaneidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 1-22, 2017. (Edição eletrônica)
PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementino. O tempo escolar e o encontro com o outro: do ritmo padrão às simultaneidades. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 663-78, 2015.
PINHO, Ana Sueli Teixeira. O tempo escolar e o encontro com o outro: do ritmo à simultaneidade. 2012. 274 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2012.
PINHO, Ana Sueli Teixeira. A heterogeneidade fundante das classes multisseriadas do meio rural: entre a persistência do passado e as imposições do presente. 2004. 178f. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2004.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. Tradução de Ângela Leite Lopes. São Paulo: Editora 34, 1996.
RHÉAUME, Jacques. Relato de vida coletivo e empoderamento. In: TAKEUTI, Norma Missae; NIEWIADOMSKI, Christophe. (Org.). Reinvenções do sujeito social: teorias e práticas biográficas. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 166-188.
SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença e se o outro não estivesse aí? Tradução de Giane Lessa. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
SOUZA, Elizeu Clementino. Pesquisa narrativa e escrita (auto) biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006a. p. 135-147.
SOUZA, Elizeu Clementino. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006b.
TAYLOR, Charles. Argumentos filosóficos. Tradução de Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.