The Pedagogy course and the setbacks in the education legislation: an offensive on the likelihood of a critical training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1487

Keywords:

teachers training, Pedagogy, critical-emancipatory perspective

Abstract

The present article addresses teachers’ training in Brazil based on a reflection about the production of public policies in education, their legal manifestations, and impacts on the training of Pedagogy professionals. The study is an empirical research carried out with students and professors of the Pedagogy Course of Piauí State University; it was conducted to assess the construction of practices as an epistemological education principle. The research was based on documental analysis and on one-on-one and group interviews (focal groups) with professors and students. We have argued that the legal framework that currently subsidizes the formation of professionals in Pedagogy in the country projects, although superficially, a concept of teachers who have the possibility to act in their professional practices. We have discussed that such a training, however, is compromised by the Resolution CNE/CP n. 02/2019, which brought back a professional training focused on competences and, consequently, has a strong impact on the organization of Pedagogy courses. We referenced our theoretical discussion on the education policy set for teachers’ training and on the defense of a critical-emancipatory education concept.

Author Biographies

Antonia Alves Pereira Silva, Universidade Estadual do Piauí (Uespi)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Pedagoga. Professora assistente da Universidade Estadual do Piauí (Uespi). Atua e pesquisa na área de Formação de Professores. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Sociedade (Nepes/Uespi) e do Grupo de Pesquisa Políticas de Avaliação, Desigualdades e Educação Matemática (ProPEd-Uerj).

Maria Isabel Ramalho Ortigão, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)

Pós-doutora (Professora Visitante Sênior na Universidade de Lisboa - área Avaliação Educacional (Bolsista Capes-PrInt/Uerj). Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-Rio). Graduada em Pedagogia e Matemática. Professora associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Pesquisadora do CNPq (Pq-2), procientista (Uerj) e cientista do Nosso Estado (Faperj). Atua na área de Políticas de Avaliação. Editora associada de seção da Zetetiké e líder do grupo de pesquisa Políticas de Avaliação, Desigualdades e Educação Matemática (CNPq/ProPEd-Uerj).

References

AGUIAR, Márcia Angela Silva; MELO, Maria de Oliveira. Pedagogia e as diretrizes curriculares do curso de Pedagogia: polêmicas e controvérsias. Revista Linhas Críticas, Brasília, v. 11, 2005. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/. Acesso em: 1º maio 2019.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO [ANFOPE]. Documento final do XVIII Encontro Nacional da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Políticas de formação e valorização dos profissionais da educação: conjuntura nacional avanços e retrocessos. Goiânia: Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação, 2016.

BAZZO, Vera; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro. Retrocessos na atual política de formação de professores. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-84, set./dez. 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br. Acesso em: 3 jun. 2020.

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BRANDÃO, Zaia. A Dialética micro/macro na Sociologia da Educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 153-65, jul. 2001. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/. Acesso em: 1º nov. 2019.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 01/06. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília-DF, 2006.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 05/05. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília-DF, 2005.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 01/02. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília-DF, 2002.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/15. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Brasília-DF, 2015.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/17. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF, 2017.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/19. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial de professores para Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para Formação de professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília-DF, 2019.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. A formação de educadores: uma perspectiva multidimensional. In: CANDAU, V. M. F. (Org.). Rumo a uma nova didática. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Reformas educacionais hoje na América Latina. In: MOREIRA, A. F. B. Currículo políticas e práticas. 13. ed. Campinas: Papirus, 2013.

DIAS, Rosanne Evangelista. Produção de políticas para formação de professores. In: LOPES, A. C.; LOPES, Alice Casimiro, LOPES, Amélia, LEITE, Carlinda, MACEDO, Elizabeth; TURA, Maria de Lourdes (Org.). Políticas educativas e dinâmicas curriculares no Brasil e em Portugal. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: Faperj, 2008.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid. Acesso em: 3 nov. 2019.

FARIAS, Isabel Maria Sabino. O discurso curricular da proposta para BNC. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 155-68, jan./maio 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 6 nov. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Helena C. Lopes. A (nova) política de formação de professores. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 (especial), p. 1203-30, out. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 13 fev. 2018.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba S. de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011.

GIROUX, Henry. A. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed, 1997.

LOPES, Alice Casimiro. Relação macro/micro na pesquisa em currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 619-35, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/. Acesso em: 1º nov. 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SCHEIBE, Leda. Formação dos profissionais da educação pós-LDB: vicissitudes e perspectivas. In: VEIGA, I. P. A. AMARAL, A. L. (Org.). Formação de professores: políticas e debates. Campinas: Papirus, 2002.

SCHEIBE, Leda. Diretrizes curriculares de para o curso de Pedagogia: trajetória longa e inconclusa. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 43-62, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid. Acesso em: 7 jun. 2019.

SILVA, Katia Augusta P. Curado. A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, n. 32, p. 13-31, jan./abr. 2011. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/. Acesso em: 2 jan. 2019.

SILVA, Katia Augusta P. Curado. Epistemologia da práxis na formação de professores. Revista de Ciências Humanas - Educação, v. 18, p. 15, 2017. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article. Acesso em: 3 ago. 2019.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro; VIANA, Cleide Maria Quevedo Quixadá. Formação de professores: um campo de possibilidades inovadoras. In: VEIGA, I. P. A.; SILVA, E. F. da (Org.). A escola mudou. Que mude a formação de professores! 3. ed. Campinas: Papirus, 2012.

Published

2020-09-11

How to Cite

Alves Pereira Silva, A., & Ramalho Ortigão, M. I. (2020). The Pedagogy course and the setbacks in the education legislation: an offensive on the likelihood of a critical training. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1487

Issue

Section

Dossiê: As (novas) políticas curriculares para formação docente: paradoxos e pro