The teaching professionalization path of female educators: day-care monitors in Naviraí, MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1430

Keywords:

teaching profession, gender, figurations

Abstract

The collective work with children in day-cares in Brazil has been guided by the preconceived idea that a woman would be better suited to take on the responsibilities in that space because of her feminine nature.  In this context, the general purpose of this paper was to give visibility to the professionalization path of female educators from Naviraí, Mato Grosso do Sul state. Therefore, we listed four specific aims: to know when they became day care centre monitors; what reasons and/or interests led them to choose this job; how gender issues permeated and reflected on their life and career’s path; and last but not least, how they understood the need for teacher training in order to settle in their career. As methodological resource, we used the Oral History topic, as we conducted some interviews which were analyzed in the light of the eliasiano theoretical framework. We found out that the educational policies thought for the work with small children generated a change on these workers careers and these changes reflected on the teachers’ development paths. We comprehended that remembering the aspects involved both in their life and in their professional path made it possible to understand how the figurations, in other words, the interdependency network, were constituted by the women educators and, at the same time,  the women constituted themselves, bringing up gender and power issues, inherent to the different time and space of work and education.

Author Biographies

Larissa Wayhs Trein Montiel, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Graduação em Pedagogia pela UFGD.  Professora Adjunta da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), campus Naviraí. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Prática Educativa e Tecnologia Educacional (GEPPETE), sendo a líder da linha de pesquisa Práticas Educativas e Formação Docente. Atua principalmente nos seguintes temas: História da Educação, Formação de Professores e Práticas Educativas na Educação Infantil e Ensino Fundamental.

Míria Izabel Campos, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Especialização em Psicologia Educacional pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MINAS). Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professora adjunta na UFGD, lotada na Faculdade de Educação (FAED). Atualmente é membro titular da Comissão Permanente de Pesquisa da Faculdade de Educação (FAED) na UFGD e membro titular da Comissão Permanente de Apoio ao Curso de Pedagogia. Participa da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa (ANPEd), atuando como parecerista ad hoc da ANPEd Regional Centro-Oeste, Grupo de Trabalho (GT) 23: Gênero, Sexualidade e Educação; e participa da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOGraph). É Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Processo Civilizador (GPEPC).

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Published

2021-10-18

How to Cite

Montiel, L. W. T., & Campos, M. I. (2021). The teaching professionalization path of female educators: day-care monitors in Naviraí, MS. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 231–251. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1430

Issue

Section

Artigos