Implications of implementation of the More Literacy Program: reflections from school management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1416

Keywords:

More Literacy Program, public policy, evaluation

Abstract

The More Literacy Program, proposed by the Ministry of Education, aims to strengthen and support technically and financially school units in the literacy process of students enrolled in the first two years of elementary school. In this perspective, this research aims to analyze the perception of managers of municipal schools in a city in the Vale do Itajaí (SC) about the implementation of the More Literacy Program (PMALFA). To this end, qualitative research of a descriptive character was carried out. Ten managers who work in elementary education in ten municipal schools were interviewed. For the managers, it seems quite evident that there are several challenges faced in the program development. Among them, those of an economic, technical, and administrative nature stand out, including teacher training, application of tests with students in the initial literacy process, and the continuity of public policies, which often go through changes in our country. However, despite the challenges, it is notorious and it is hoped that the program will be extended and implemented for longer than the previously existing programs. More than ever, it is time to (re)think and (re)organize public policies in Brazil, especially those aimed at the literacy process.

Author Biographies

Juliana Pedroso Bruns, Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação da Universidade Regional de Blumenau (PPGE-FURB). Bolsista do Programa de Coordenação de Aperfeiçoamento de Nível Superior (CAPES). Integrante da Linha de Pesquisa Formação de Professores, Políticas Educacionais e Práticas Educativas e do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas (GPFORPE). Especialista em Educação pelo Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE), em que foi bolsista pela UNIEDU (Programa de Bolsas Universitárias de Santa Catarina (2017/2018). Mestra em Educação pela FURB. Pedagoga, licenciada pelo UNIFEBE.

Camila da Cunha Nunes, Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)

Doutora em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Mestre em Educação e em Desenvolvimento Regional pela FURB. Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras e especialista em Docência no Ensino Superior pela Universidade Gama Filho. Graduada em Educação Física pela FURB. Atualmente, é professora titular no Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE). Integra o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Líder do grupo de pesquisa LESEL − Leituras sobre Educação, Saúde, Esporte e Lazer. 

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Published

2021-06-10

How to Cite

Pedroso Bruns, J., & Nunes, C. da C. (2021). Implications of implementation of the More Literacy Program: reflections from school management . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 243–262. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1416

Issue

Section

Artigos