Caring for babies with disabilities in daycare centers: teachers' narratives about situations of personal attention and mediation in discoveries and investigations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1996

Keywords:

ethics of care, inclusive perspective, babies with disabilities

Abstract

This article emerged as a continuation of doctoral research on the theme of building more inclusive contexts in early childhood education, focusing on the education of children with disabilities. It is based on studies that support participatory pedagogies, as well as an inclusive perspective, in the composition of its theoretical framework, to weave an articulation with the ethics of care in teaching. Based on the narratives of educators, this is a brief exploratory study of praxeological inspiration, with the aim of generating reflections on the care and participation of babies with disabilities in daycare centers. As sources for data production, semi-structured interviews and appreciation of records were carried out. The categories of analysis were defined based on two axes that organize the pedagogical action: situations of personal attention; and mediation in situations of investigation and discovery of babies. The analysis reiterates discussions inherent to the day-to-day life of the daycare center, but also drives the ethics that prevail in the sensitivity of the social bond and in care policies.

 

Author Biography

Mariane Falco, Prefeitura São Bernardo do Campo

Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada em Pedagogia pela USP. Professora de educação básica pela Prefeitura de São Bernardo do Campo.

References

ALVES, Fabíola Fernanda Patrocínio. A inclusão das crianças com deficiência na educação infantil: processo em construção. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 270-279, 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.26786

BARBOSA, Maria Carmen Silveira (Coord.) Práticas Cotidianas na Educação Infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília, DF: MEC/SEB, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2004.

BOSSI, Tatiele Jacques; RODRIGUES, Antônia Madeira; SEHN, Amanda Schöffel; PICCININI, Cesar Augusto. Necessidades do bebê com deficiência física na creche: a percepção de educadoras. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 26, 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v26i0.47006

BRASIL. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Ministério da Educação. Parecer n. 20, de 09 de dezembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: Brasília, DF: CNE, 9 dez. 2009.

BRASIL. Política Nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRUGÈRE, Fabienne. A Ética do Cuidado. São Paulo: Contracorrente, 2023. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2xn165z

BRUNER, Jerome. Como as crianças aprendem a falar. Lisboa: Instituto Piaget, 1983.

BRUNO, Marilda Moraes Garcia. Educação infantil saberes e práticas da inclusão: introdução. Brasília, DF: MEC, 2006.

CEPPI, Giulio; ZINI, Michele (Org.). Crianças, espaços, relações: como projetar ambientes para a educação infantil. Porto Alegre: Penso, 2013.

DAVID, Myrian; APPELL, Geneviéve. Lóczy, una insólita atención personal. Barcelona: Octaedro, 2010.

FALCO, Mariane. O papel dos adultos e a participação de todas as crianças em contextos de educação infantil. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 24, p. 714-739, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83099

FALCO, Mariane. Por uma educação infantil mais inclusiva: a documentação pedagógica como abordagem para a educação de todas as crianças. 2020. Tese (Doutorado em educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48138/tde-05032021-115421/. Acesso em: 28 fev. 2025.

FORMOSINHO, João. Estudando a práxis educativa: o contributo da investigação praxeológica. Revista Sensos, Porto, v. 1, n. 1, p. 15-38, 2016.

GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. A educação infantil de zero a três anos: o atendimento em creche. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez, 2009.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Os Princípios do Desenvolvimento Mental e o Problema do Atraso Mental. In: VYGOTSKI, Lev Semionovich et al. Psicologia e Pedagogia I: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Lisboa: Estampa, 1977.

MENDES, Enicéia Gonçalves. Inclusão Marco Zero: começando pelas creches. São Paulo: Junqueira e Marins Editores, 2010.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiências. Nova Iorque: Assembleia Geral das Nações Unidas, 2006.

RINALDI, Carla. In dialogue with Reggio Emilia: listening, researching and learning. London: Routledge, 2006.

SONCINI, Ivana. A comunidade inclusiva. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.

TARDOS, Anna. Autonomia e/ou dependência. In: FALK, Judit. Abordagem Pikler: Educação Infantil. São Paulo: Omnisciência, 2016.

VITTA, Fabiana Cristina Frigieri. A inclusão da criança com necessidades especiais na visão de berçaristas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 139, p. 75-93, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100005

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas: fundamentos de psicología. [Tomos I, III, IV e V]. Madrid: Visor SD, 1997.

Published

2025-04-02

How to Cite

Falco, M. (2025). Caring for babies with disabilities in daycare centers: teachers’ narratives about situations of personal attention and mediation in discoveries and investigations. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 213–233. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1996

Issue

Section

Dossiê: Por uma ética do cuidado na docência de 0-3 anos: das pedagogias de educação infantil às didáticas na creche