Deforming and performing and didacticizing and creating and experimenting and inventing and... and teaching artistagem in the amazonian contexto
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.1995Keywords:
didactics, artistagem, educationAbstract
The article explores the power of violating and deconstructing the image-representation of didactic teaching, taking as its starting point the artistagem proposed by Corazza. In the researcher’s poetics, in relation to teaching artistagem, encounters and experiments between art and philosophy that vibrate and create in education are revealed. The smaller curriculum emerges as a space for improvisation, experimentation and creation, resisting the larger curriculum. In this context, artistagem allows us to think of teaching practices as processes of creation, freeing education from standardized models and homogenization. In the Amazonian context, artistagem is expressed in creations that occupy and compose variations in their classroom works. Through aesthetic compositions using expressive photographs, modes of existence are reinvented, new relationships with the body, the environment, teaching and culture. In this article, we hope to problematize the teaching artistagens provided by the vibrations and proliferations that resonate in the Amazonian context.
References
BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Tradução: Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico: a poética do espaço. Tradução: Remberto Francisco Kuhnen, Antônio da Costa Leal e Lídia do Valle Santos Leal. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
BARROS, Manoel de. Menino do Mato. In: BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: LeYa, 2013.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CANGI, Adrián; GONÇALVES, Michele Fernandes. Fazer Sentir. Testemunho de uma Transformação da Sensação. (Modos de Interrogar nossas Práticas Educativas e Pedagógicas). Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. e59644, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59644
CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli da. Currículos com arte em torno de uma educação contracultural. Educação em Revista, São Paulo, v. 39, n. 39, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-469840555.
CHAR, Carla; PARAÍSO, Marlucy Alves. Passos para acionar e efetivar um currículo-dançante. Série-Estudos, Campo Grande, v. 26, n. 58, p. 33-54, 2022. DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1596
CORAZZA, Sandra Mara; HEUSER, Ester Maria Dreher; MONTEIRO, Silas Borges. Apresentação: Docência, currículo, didática, aula: fantástico arquivo político da diferença. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 21, n. 63, p. 3-11, 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2020.56555
CORAZZA, Sandra Mara. A vontade de potência do professor-artistador: currículo e didática da tradução. In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Docência-pesquisa da diferença: poética de arquivo-mar. Porto Alegre: Doisa, 2017. p. 134-148.
CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: Doisa, 2013.
CORAZZA, Sandra Mara. Didaticário de criação: aula cheia. Porto Alegre: UFRGS, 2012.
CORAZZA, Sandra Mara. Diga-me com quem um currículo anda e te direi quem ele é. In: CORAZZA, Sandra Mara. Fantasias de escrileitura: filosofia, educação e literatura. Porto Alegre: Sulina, 2010a. p.143-171.
CORAZZA, Sandra Mara. Os sentidos do currículo. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 149-164, maio/ago. 2010b. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/24120. Acesso em: 10 ago. 2024.
CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
CORAZZA, Sandra Mara. O Que quer um currículo? pesquisas pós-críticas em educação.
Petrópolis: Vozes, 2001.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução: Peter Pál Pelbart. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução: Luis Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988. 420p.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonzo Muñoz. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 1. Tradução: Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução: Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1977.
GALLO, Sílvio. Deleuze e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, 2002.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução: Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 Edições, 2015.
MUNHOZ, Angélica Vier. Currículo entre linhas dançantes. In: MUNHOZ, Angélica Vier; COSTA, Cristiano Bedin da; OHLWEILER, Mariane Inês (Org.). Currículo, espaço, movimento: notas de pesquisa. Lajeado: Ed. Univates, 2016. p. 41-48.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. Tradução: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral: uma polêmica. Tradução: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
PAIXÃO, Fernando. Quando a poesia ouve a música. Passages de Paris, Paris, n. 25, p. 77-89, 2023. Disponível em: https://www.apebfr.org/ojs/index.php/passadesdeparis/article/view/131/118. Acesso em: 20 ago. 2024.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículos: teorias e políticas. São Paulo: Contexto, 2023.
PARAÍSO, Marlucy Alves. O currículo entre o que fizeram e o que queremos fazer de nós mesmos: efeitos das disputas entre conhecimentos e opiniões. Revista e-curriculum, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 1414-1435, 2019. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1414-1435
PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p.587-604, maio/ago. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014.
REIS, Marina dos; CORAZZA, Sandra Mara. O Pensamento da Filosofia da Diferença que sonha signos do Arquivo da Educação. Educação UFSM, Santa Maria, v. 46, jan./dez. 2021.
SANTOS, Igor Alexandre de Carvalho. O que pode um currículo rizomático? Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 4, p. 105-133, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2019.42338.
SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera. O cotidiano escolar como laboratório de existência: lugar de criação, experimentação e invenção. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 9, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v9i3.30105
SOARES, Guilherme Araújo; TRINDADE, Luana Dias; DOLZANE, Maria Ione Feitosa. Reflexões sobre a educação brasileira: a implementação do Novo Ensino Médio e seus impactos na juventude amazonense. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 33, n. 1, p. e-rte331202441, 2024.
TRINDADE, Rafael. Deleuze: do caos ao cais. Razão Inadequada, [S. l.], 2017. Disponível em: https://razaoinadequada.com/2017/12/27/deleuze-do-caos-ao-cais/. Acesso em: 15 jun. 2024.
ZORDAN, Paula. Gaia Educação: arte e filosofia da diferença. Curitiba: Appris, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guilherme Araújo Soares, Maria Ione Feitosa Dolzane

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.