Cultural curriculum in History class: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1726

Keywords:

cultural curriculum, History teaching, feminisms

Abstract

We start from the understanding that the different social spaces in which we circulate disseminate and institute discursive practices, which can be read as a curriculum that promotes ways of life and that participate in the game of producing truths. This means that we follow the post-critical theoretical perspectives that understand that curricula are not restricted to school subjects and the knowledge constituted in them, but are present in different cultures and cultural artifacts. It is the concept of cultural curriculum that leads us to problematize around a cultural artifact that was used as a support for a History class on the silencing in the Russian Revolution held in a federal public school, in 2022. It is a video with the speech of councilor Marielle Franco, on International Women's Day. Our purpose is to assume problematization as a methodology that invites us to think about the discourses that organize speech, as well as the use of video as a powerful cultural artifact to think about the relationships between school curriculum and non-school cultural curriculum.

Author Biographies

Samara Souza Silveira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Mestranda em Educação e licenciada em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Residente docente pela UFJF. Membro e pesquisadora do grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade (GESED).

Anderson Ferrari, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Pós-doutor em Educação e Cultura Visual pela Universidade de Barcelona, Espanha. Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor da Faculdade de Educação na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFJF. Coordenador do grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade GESED.

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Published

2022-12-22

How to Cite

Silveira, S. S. ., & Ferrari, A. (2022). Cultural curriculum in History class: a case study. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 251–272. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1726

Issue

Section

Dossiê: Currículos culturais não-escolares: processos de subjetivação, verdades e relações de poder