“Why can't you be normal?”: childhoods and cultural curricula in the animation Float (2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1720

Keywords:

childhood, visual culture, genre

Abstract

Through the animation “Float” (2019), a short film produced by Pixar and distributed by Disney, we are motivated to think about the factors that try to standardize behaviors. The short film, then, acts as a non-school cultural curriculum that refers to the idea of ​​“normality”, which has been related to masculinity, whiteness, joviality, heterosexuality, cisgenderism, and the Christian religion, among other identity markers. How are children who do not fit into these conditions about “normality” treated by others? To answer this question, we aim to analyze representations circulated in artifacts of visual culture, which include themes related to differences and childhood. To this end, we developed a research based on Gender Studies and Visual Culture Studies, organized in three moments. The first, a presentation of theoretical aspects emphasizing the cultural curriculum; the second, a historical contextualization on how gender oppressions have acted in the production of bodies, since childhood; and the third, an analysis of the short film “Float” (2019).

Author Biographies

Kauane Moraes Bernardo, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

Acadêmica do curso de Artes Visuais da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante da equipe organizadora do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens (ARTEI). Realiza pesquisas sobre Educação, Cultura Visual e Identidade.

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação pela UEM. Especialista em Arte-Educação e Educação Especial pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação da UEM. Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (CESUMAR). Professor do curso de Artes Visuais da UEM. Coordenador do Curso de Artes Visuais na UEM. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens (ARTEI) na UEM.

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Published

2023-08-03

How to Cite

Moraes Bernardo, K., & Baliscei, J. P. (2023). “Why can’t you be normal?”: childhoods and cultural curricula in the animation Float (2019). Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 195–221. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1720