The complexity of teaching: the perception of Pedagogy interns about the challenges for the promotion of teaching well-being
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1449Keywords:
supervised internship, autobiographical narratives, teaching well-being/malaiseAbstract
This article presents the challenges of teaching in the early years of the elementary school in the perception of six students from the Pedagogy course, during the period of Supervised Internship (ES), held in five municipal schools in a city in the interior of Mato Grosso do Sul (MS). The methodology, with a qualitative approach, used autobiographical narratives produced in the final reports of the Supervised Internship as data for analyzes. To understand the perceptions that the interns had about the challenges of the teaching profession and if they remained motivated to teach after the internship, the narratives were analyzed through thematic content analysis, proposed by Fritz Schütze. We found that, despite having perceived some challenges and/or factors that hinder teaching well-being, such as overcrowding and indiscipline in the classroom, the complex relationship between family and school, the lack of material resources, and the inclusion of children with disabilities, these interns remained motivated and determined to embrace the teaching profession.
References
BATISTA, A. S.; ODELIUS, C. C. Infraestrutura das escolas e burnout dos professores. In: CODO, W. (Coord.). Educação: carinho e trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 324 32.
CASTRO, J. M.; REGATTIERI, M. Interação escola-família: subsídios para práticas escolares. Brasília: UNESC/MEC, 2010.
ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: EDUSC, 1999.
GUERRA, M. A. S. A escola que aprende. Porto: ASA, 2000.
HARGREAVES, A.; EARL, L.; MOORE, S.; MANNING, S. Aprendendo a mudar: o ensino para além dos conteúdos e da padronização. Porto Alegre: Artmed, 2002.
JESUS, S. N. Professores sem stress: realização profissional e bem-estar docente. Porto Alegre: Mediação, 2007.
JESUS, S. N. Desmotivação e crise de identidade na profissão docente. Katálysis, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 192-202, 2004.
JESUS, S. N. Bem-estar dos professores: estratégias para realização e desenvolvimento profissional. Porto: Porto Editora, 1998.
KRUG, H. N.; CONCEIÇÃO, V. J. S.; KRUG, R. R.; TELLES, C. A complexidade da docência nos anos iniciais do ensino fundamental: a percepção dos acadêmicos de Educação Física em situação de Estágio Curricular Supervisionado. Revista Série-Estudos, Campo Grande, n. 39, p. 117-36, 2015.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MARCHESI, Á. O bem-estar dos professores: competências, emoções e valores. Porto Alegre: Artmed, 2008.
MONTEIRO, R. A. Pesquisa em educação: alguns desafios da abordagem qualitativa. In: MONTEIRO, R. A. Fazendo e aprendendo pesquisa qualitativa em educação. Juiz de Fora, MG: FEME Edições, 1998.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.
OLIVEIRA, C. B. E. de; MARINHO-ARAÚJO, C. M. A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 1, p. 99-108, 2010.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
ESCOLA MUNICIPAL IRMÃ DE LIMA MATTOS [EMILM]. Projeto Político Pedagógico [PPP]. Maracajú, MS, 2016.
RABELO, A. O. O estágio docente e a prática pedagógica no ensino público: um elo entre a teoria e a prática, a experiência e a inovação. Teoria e Prática da Educação, Maringá, PR, v. 22, n. 2, p. 182-201, 2019.
SAMPAIO, A. A.; STOBÄUS, C. D. Elementos de mal-estar docente na formação acadêmica e início da docência: potenciais fontes, consequências e estratégias de enfrentamento. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 22, n. 36, p. 240-63, 2017.
SCHÜTZE, F. Biography analysis on the empirical base of autobiographical narratives: How to analyse autobiographical narrative interviews-Part 1. Module B.2.1. INVITE-Biographical counseling in rehabilitative vocational training- further education curriculum, 2007. Disponível em: http://www.biographicalcounselling.com/download/B2.1.pdf; Acesso em 30/09/2008.
SCHÜTZE, F. Biography analysis on the empirical base of autobiographical narratives: How to analyse autobiographical narrative interviews-Part 2. Module B.2.2. INVITE-Biographical counseling in rehabilitative vocational training- further education curriculum, 2007. Disponível em: http://www.biographicalcounselling.com/download/B2.2.pdf ; Acesso em
/09/2008.
SILVA, M. O. E. da. Educação inclusiva − um novo paradigma de Escola. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 19, n. 19, p. 119-34, 2011.
VEENMAN, S. Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, Los Angeles, v. 54, n. 2, p. 143-78, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.